• Kasper Mikkelsen

9 gode grunde til at outsource (noget) af dit salg i 2021

Vi har igennem de sidste 6-7 år hjulpet rigtig mange virksomheder med at sælge deres produkter. Alene i år - har vi solgt til omkring 35.000 kunder på tværs af brancher. Men hvorfor overhovedet lade andre tage sig af salget og ikke bare gøre det selv? Jeg har samlet 9 bud på, hvorfor det kan være en god idé.



Det er let at skalerer din salgsstyrke

Har du brug for flere ressourcer (salg) en periode - så vil en ekstern salgspartner kunne stille flere timer og personer til rådighed med kort varsel.


Det er let at håndtere. Og du skal ikke bokse med din HR afdeling, skaffe nye kontorstole og computere med headset.


Rekruttering

Du slipper for at skulle rekrutterer nye salgsprofiler. En opgave som ofte en tidskrævende, bøvlet og kræver en masse koordinering og annoncering de rette steder.


Afhængig af hvilken type salg som du ønsker, så er levetiden for en sælger i mange tilfælde på 4-12 måneder. Så at have en salgsstyrke på fx 10 personer kræver mange ansættelser og rigtig mange samtaler med kandidater løbende.


Systemer

Du slipper for at skulle indgå aftaler med leverandører af de systemer der forbundet med den daglige drift af et salgsteam.


Hold dig i helikopteren

Du behøves ikke bekymre dig om den daglige ledelse. Én ting er at have gode sælgere som arbejder for dit firma. Men alle som arbejder med sælgere ved også, at de kræver god ledelse at holde dem motiveret og på sporet hele tiden.


Det er også ofte lettere at lede på afstand. I stedet for at sidde med det daglige ansvar - hvor man uundgåeligt opbygger relationer til de enkelte sælgere (for det ER faktisk helt almindelige flinke mennesker) - så holder du dig i helikopteren og kan bedre træffe strategiske beslutninger.


Det er også lettere at bede en ekstern partner om at rykke en sælger fra opgaven - end at fjerne en af “dine egne” medarbejdere. Det kan ikke undgås at snoren er længere når du kender personen - “...og du jo ved at han bare en god fyr som taler lidt over sig”.


Modsat rammes eksterne medarbejdere oftere med “sådan-gør-vi-det-ikke-her” rationalet (hvilket jo ofte faktisk er bedst for virksomheden).


Du får en masse erfaring foræret

Når du beder McKinsey om at lave en analyse af din virksomhed, så betaler du ikke kun for den værdi som deres 25 årige konsulent bidrager med i sin SWOT analyse. Men du betaler for, at de har gjort det rigtig mange gange før og har tonsvis af erfaring med virksomheder som din. På samme måde, kan du ved at outsource dit salg få adgang til en organisation og en række erfaringer som ville tage dig selv årevis at opbygge.

Du behøves ikke outsource alt dit salg - og du behøves ikke outsource for evigt. Men i den tid du gør der har du en unik mulighed for at se, hvordan det kan gøres og trække på en organisation som kender best-practice på tværs af brancher.


Du får en mere effektiv salgsstyrke

Der er en ingen julefrokost, Mus-samtaler eller morgenmøder for hele virksomheden. Du køber de rå og ufiltreret salgstimer. Resten er slet ikke dit problem.


Du ved hvad du betaler for

Der er mange udgifter forbundet med et salg. Du kan ofte aftale en fast pris som du gerne vil betale for en ny kunde som oprettes i dit system - på dine vilkår.


Forbedret performance og hitrate

Du behøves ikke outsource alt dit salg. Men ofte vil du med fordel kunne tage en del af salget og lade andre gøre det. En klassiker er, at lade kundeservice ringe lidt kold kanvas (så udnyttes tiden lidt bedre). Det fungerer rigtig fint i et excel-ark - men i realiteten ikke en god måde at gøre det.


Kundeservice er gode til kundeservice. Sælgere der ringer kanvas er gode til at ringe kold kanvas.


Nye tiltag I den daglige drift kan det være vanskeligt at finde tid og overskud til at få nye projekter iværksat. Brug eksterne ressourcer til at få søsat jeres nye projekter fx:

  • hvad ville der ske hvis vi fulgte op på alle vores tidligere kunder?

  • kan vi sælge mere til vores eksisterende kunder?

  • skal vi prøve at ringe alle op der har deltaget i vores julekalender?

  • skal vi se om det kan sælges som kold kanvas?


… eller et af de 200 andre forslag du har forsøgt at overtale jeres nuværende salgsteam om at starte på - men som de aldrig får gjort fordi de ikke lige har tid eller fordi deres normale opgaver overskygger :-)

Af Kasper Mikkelsen,

Direktør hos Copenhagen Sales.

km@copenhagensales.dk


Hos Copenhagen Sales har vi siden 2014 hjulpet en lang række af Danmarks største virksomheder med salg og mødebooking. Sidste år solgte vi til mere end 35.000 kunder.


24 visninger

Copenhagen Sales ApS

Bygmestervej 10, 3 sal 

2400 København

+45  3080 5090
CVR: 35890513


Medarbejder login (Intramanager)

  • LinkedIn - Hvid Circle
  • Instagram - Hvid Circle
  • Facebook - Hvid Circle